Петя Русанова е учител по музика и руски език в училище „Христо Ботев“ в Козлодуй от 1991 година. Тя е преподавател, отдаден на каузата за качествено образование и творческо развитие на учениците. През 2010 година създава в училището вокална група „Славееви гласове“, където през годините са преминали десетки талантливи деца. Групата активно участва в училищни и общински мероприятия и се е утвърдила като символ на духа и творческата енергия на възпитаниците на козлодуйското училище. От 2023 година Петя Русанова е заместник-директор по учебната дейност. В тази си роля работи за повишаване качеството на образователния процес, насърчава учителите към непрекъснато професионално усъвършенстване, повишаване на квалификацията и активно сътрудничество в екип. Петя Русанова вярва, че успехът на всяко училище се гради върху споделен опит, взаимна подкрепа и стремеж към развитие – както на учениците, така и на учителите.
Госпожо Русанова, какво е иновация в образованието?
Иновацията е нов начин за решаване на проблемите в образованието. Основава се на креативност и любознателност, склонност към поемане на рискове, проверка на предложения и повторение на вече наученото в образователната сфера.
Какви са иновациите, които променят образованието в СУ „Христо Ботев“ – Козлодуй?
В СУ „Христо Ботев“ – Козлодуй образованието излиза извън рамките на традиционната класна стая. Ученици, учители и родители заедно градят нов модел на учене, в който ученикът е активният участник в процеса, а учителят – подкрепящ и вдъхновяващ водач.
Вашето училище получи статут на иновативно училище. Какъв е основният акцент?
През учебната 2023/24 година училището получи статут на иновативно училище. Основният акцент на иновацията е изграждането на STEM култура чрез проектно-базирано обучение, където знанието не се поднася пасивно, а се създава активно чрез реални задачи и преживявания.
Как се променя ролята на учителя в новата среда?
В тази нова образователна среда ролята на учителя наистина се промени – той вече не е единствен източник на знания, а медиатор и ментор, който подкрепя, насърчава и вдъхновява учениците да мислят критично, да бъдат инициативни и да откриват сами решения на проблеми. Всеки урок е стъпка в посока на изграждане на практически умения, работа в екип и лична отговорност за ученето. Една от ключовите иновации е т.нар. „Пътуваща класна стая“ – модел, който позволява ученето да се случва извън стените на училището. Уроци и занимания се провеждат на различни места извън училище, където децата могат да приложат знанията си и да видят резултатите от своите действия.
Как протичат заниманията по интереси на учениците, чрез иновативния метод? Учениците проявяват ли интерес, взимат ли участия в ученическия живот, показват ли силните си страни?
Заниманията по интереси също са не просто допълнение, а важна част от иновативния модел – насочени към практическо усвояване на знанията. Те дават възможност на учениците да развиват личните си силни страни и да прилагат наученото в контекст, близък до живота им. Работи се по теми, избрани съвместно с учениците, което повишава мотивацията и ангажираността им. Учениците са в центъра на процеса – те са инициатори на редица активности, свързани с ученето и училищния живот. От разработване на собствени проекти до организиране на събития и доброволчески инициативи – те участват активно в създаването на смислени преживявания, които имат стойност както за тях самите, така и за училищната общност.
Как се развива технологичното образование, защото във Вашето училище имате професионална паралелка „Приложен програмист“?
Специален акцент се поставя и върху технологичното образование. В училището се развива професионална паралелка „Приложен програмист“ в която учениците работят с реални ИТ инструменти – от мрежова сигурност и защита на данни до създаване на информационни системи и реализиране на интернет приложения. Всичко това се случва в партньорство с университети и компании, което осигурява връзка с реалната професионална среда.
Госпожо Русанова, Вие във Вашето училише имате натрупан опит по погрограмата „Училища за пример“ на фондация „Заедно в час“. Разкажете как работите.
СУ „Христо Ботев“ успешно завърши участието си в програмата „Училища за пример“ на фондация „Заедно в час“, която допринесе за въвеждането на устойчиви педагогически практики и развитието на училищния екип. Натрупаният опит продължава да се прилага активно и днес. При нас образованието не е самоцел – то е инструмент за развитие, за личностно изграждане и за подготовка на учениците за живота. Учителите създават среда на подкрепа, доверие и вдъхновение, в която всяко дете има шанс да разгърне своя потенциал и да открие своето място в света.
Какви иновативни практики развивате?
Целият колектив вярваме, че училището трябва да бъде място, където знанието оживява, а учениците се чувстват вдъхновени да изследват, да откриват и да създават. Затова непрекъснато развиваме своите иновативни практики, които насърчават креативността, критичното мислене и уменията за работа в екип. Учениците ни имат бинарни и интердисциплинарни уроци.
Какно по точно означава бинарни и интердисциплинарни уроци?
Все по-често обединяваме съдържанието на различни предмети в общи уроци и проекти. Така децата имат възможност да свързват знанията и да виждат реалните приложения на наученото. В рамките на проекти, обединяващи на пръв поглед несъвместими учебни предмети, се съчетават например география, български език и литература, биология, технологии и чужди езици, музика и математика. В други уроци математика, изкуство и езици вървят ръка за ръка, за да изграждат по-цялостна картина на света. Изучаваме STEM и проектно-базирано обучение. Учениците работят по практически задачи, изследват явления и разработват собствени проекти. В центъра на вниманието е ученето чрез правене, където грешката не е пречка, а стъпка към ново откритие.
Какви клубове по интереси има във Вашето училище?
Клубовете ни по интереси са „Пчелици – математици“, „Живият свят“, „Любознайко“ и други. Те дават пространство на децата да развиват своите таланти и любопитство чрез игри, експерименти и екипна работа.
Какви допълнителни методи внедрявате?
Имаме социално-емоционално учене. Нашите учители внедряват методи за развитие на емоционалната интелигентност, концентрация и умения за справяне с конфликти. Така децата не просто трупат знания, а се подготвят за живота с увереност и устойчивост.
Провеждате ли обмен на добри практики ?
Чрез визити в други училища и срещи с колеги от страната споделяме опит и обогатяваме нашата иновативна среда. Това ни дава възможност да приложим нови идеи и да бъдем в крак с най-доброто в образованието. Провеждаме производствена практика. Учениците ни се включват в реална производствена практика, където съчетават училищното обучение с професионални умения. Така теорията се превръща в практика, а училището – в трамплин към бъдещето.
В какво вярвате и какъв е стимулът Ви да развивате иновативното образование?
Вярваме, че всяка иновация е крачка напред към модерно и вдъхновяващо образование. В СУ „Христо Ботев“ - Козлодуй, всеки ден доказваме, че ученето може да бъде приключение, в което децата откриват себе си и света около тях.
Госпожо Русанова, благодаря Ви за отдадеността и иновативното мислене, което помага на децата на Козлодуй.
Румяна Георгиева