Събития

11 възрастни и болни хора в Монтана имат бърз достъп до помощ чрез Telecare на А1

  19.12.2025 08:30             

Цено Спасов на 76 години

11 самотно живеещи, болни възрастни хора в Монтана ползват умни гривни, които следят жизнените им показатели, снабдени са с SOS – бутон за гласова връзка и комуникация с центъра за обслужване. Това стана възможно по проект „Иновативни здравно-социални услуги“, който община Монтана изпълнява в партньорство с А1.

„През следващото десетилетие използването на комуникационни технологии в подкрепа на възрастните хора ще става все по-желана и търсена услуга. Нашите хора са много доволни. В началото имаха някакъв страх от гривните, но сега твърдят, че ги усещат като приятели“, споделя Димитринка Колова, представител на Община Монтана и координатор на проекта. Тя има почти ежедневна връзка с тези баби и дядовци, защото всички те ползват и услугите на домашния социален патронаж.

Цено Спасов е на 76 години. Възрастният човек страда от доста заболявания, живее сам в апартамент в жилищен комплекс в Монтана. Той е един от избраните да носи умната гривна на А1.

„Спокойно ми е с нея. Знам, че тя е нещо като устройство за бърза помощ, ама аз си я чувствам като другар. Даже, дори и да е смешно, мисля си, че ме лекува. Не съм сам. Знам, че каквото и да стане, там някъде, не знам точно къде, има някакви хора, които следят устройството и ще ми пратят помощ“, казва дядо Цено.

Той е сред любимците на квартала. Не заключва апартамента си, съседите го навестяват – на приказка, понякога носят храна, а и твърди, че им е дал разрешение да влизат, ако случайно не са го виждали да щъка край блока ден-два.

„Да идват, щото като човек е сам, не знае какво ще се случи. Сега обаче е друго – гривната ме пази“, споделя с усмивка и гордо показва устройството дядо Цено.

Той е с диабет и „хиляди други болежки“. Преживял е шест операции – сменени са коленните му стави, опериран е гръбначният му стълб, но не се предава. Вярва, че у него има още живот. Не го плашат и 85 процента инвалидност, които са му определени от ТЕЛК.

„Като ми донесоха гривната, се зачудих, но днес вече знам какво може. Обясниха ми и винаги, когато имам въпроси, хората са насреща. Знам, че ако, не дай Боже, ми прилошее, падна, кача кръвното, нещо се случи с дишането ми, има кой да види и да реагира. В началото бях недоверчив, като с мобилните телефони навремето, но сега знам – помага. Хората всичко ми обясниха – как да дам сигнал за помощ, как да я зареждам, какво отчита и как данните се предават в специален център. И дъщерята е по-спокойна. Обажда се всеки ден, но ѝ личи, че е спокойна“, споделя Цено.

От ляво надясно - Димитрина Колова, координатор проект, дядо Цено и вдясно Малинка Кръстева, регионален мениджър на А1 за Враца, Монтана и Видин

„Използването на технологиите за предоставяне на грижи и помощ от разстояние – системи за спешни повиквания, сензори, часовници, гривни, гласова връзка, а след време и видео връзка, дават спокойствие и независимост на възрастните хора и на близките им. Смарт решенията за сигурност вече не са част от бъдещето – те са реалност, която променя начина, по който живеем, общуваме и се грижим за близките си и аз се радвам, че А1 е част от това решение и реално помага на целите семейства“, сподели Малинка Кръстева, регионален мениджър „Корпоративни продажби“ на А1 за Враца, Монтана и Видин.



Ден, посветен на хляба и българската традиция във Враца
Каскада на излизане от Бяла Слатина посока Кнежа
Близо 100 деца участваха в Коледен турнир по лека атлетика във Видин
Как, къде и докога ще обменяме левове в евро?
Защо зимните месеци са сезонът на инфарктите и как да се предпазите?
Актуализираха Плана за интегрирано развитие на община Мизия