Събития

Около 800 лева струва един първолак на мама и тате

  12.09.2025 08:30             
Около 800 лева струва един първолак на мама и тате

Наближава началото на учебната година, а подготовката за нея винаги поглъща немалка част от семейния бюджет. Най-вълнуващ е 15 септември за първолаците. Семействата се стягат за важната дата от лятото, показва проучване на „Конкурент“. Според родители сумата, необходима за подготовката на един първокласник, е около 800 лева. Тук влизат раница, несесер, шише за вода, кутия за храна, учебни пособия и разбира се, дрехите за първия учебен ден. Купуват се нови анцузи, маратонки, тениски, а често и специални устройства, с които родителите имат постоянен контрол – знаят във всяка минута къде се намира наследникът им. Немалко пари семействата заделят и за цветя за учителката. Много от големите вериги вече предлагат кокетни букетчета на прилични цени и все повече родители избират този вариянт. Около 60 лева се оставят в книжарницата за тетрадка, скицник, гумичка и острилка, обикновени и цветни химикалки, моливи.

Раницата е важна.

Според специалистите родителите трябва да обръщат особено внимание на раниците и съветват да се купуват такива  с ортопедичен гръб и регулируеми презрамки, защото е важно за стойката на детето и ще се ползва по-дълго време. Понякога една хубава, практична и безопасна за детето раница може да достигне до 200 лева. По-претенциозните и заможни родители си позволяват маркови раници. Тук цената понякога скача до 500 – 700 лева. Една нормална, практична и безопасна раница може да се купи от книжарница или специализиран магазин за сумата между 50 и 200 лева, установи репортерска проверка.

Некомерсиалната онлайн платформа „Ние, потребителите“ дава полезни насоки на родителите как да избират безопасни и качествени стоки за своите деца и как да се предпазят от клопките на нелоялни търговци.

Най-важна е безопасността.

При избора на облекла за деца до 14 години трябва да се избягват дрехи с еластични връзки в качулките или около врата, както и дългите колани.

„Винаги проверявайте за данни за производителя, тъй като най-често при дрехи и обувки с неясен произход лабораторни изпитвания установяват наличието на вредни за здравето фталати, хром, никел, кадмий, олово. Когато купувате бутилки за вода и кутии за храна, обърнете специално внимание да са без химикала Бисфенол А, което най-често е упоменато с надписи като BPA free и 0% BPA.“, съветват специалистите. 

Често в началото на учебната година цените на ученическите пособия и на дрехите се завишават от нелоялни търговци. Инспекторите откриват умишлено оскъпяване на раници, тетрадки и други учебни пособия преди 15 септември, което умело се прикрива зад фалшиви намаления – „отстъпки“ от изкуствено завишена базова цена. 

„Добре е да съставим бюджет, като планът е да не купуваме всичко наведнъж. На първия етап взимаме задължителното – връхни дрехи и обувки за училище, екип и екипировка за извънкласни занимания, а специфичните покупки оставяме за след началото на учебната година и първата родителска среща, на която всеки учител ще информира за изискванията си“, препоръчват експерти.

Агресивни реклами оказват натиск!

Често към децата се прилага агресивен маркетинг най-вече за продукти с любими герои или брандове, които струват двойно повече, без да са по-качествени. Целта е този натиск да се прехвърли от детето върху родителя. 

„Законът забранява рекламата с пряко насърчаване на децата да закупят дадена стока или да убедят своите родители или възрастни близки да направят това.“, обясняват от „Ние, потребителите“.  

Според тях пазаруването за новата учебна година би могло да се превърне в полезен урок по финансова грамотност.

„Може заедно да съставим бюджета, да обясним на детето, че разполагаме с определени средства, да му разкажем откъде идват парите и защо трябва рационално да се разходват. Заедно с него да сравним една по-евтина и една по-скъпа стока, за да му покажем, че невинаги по-скъпото е по-добрият избор.“, казват експертите. 

Какви са капаните на онлайн покупките?

Някои търговци поставят на заглавната страница на електронния си магазин най-атрактивните артикули, които не са налични. При отваряне на офертата стигаме до други, които са част от серията или сходни, но не и същите. Понякога се използват послания като „ограничени наличности“, „останали са само 2 броя“, „промоцията важи само днес“, които подтикват към импулсивна покупка.

„За да избегнете подобни уловки, сравнявайте цени в различни магазини и четете дребния шрифт с условията.“, съветват експертите.

Комплектовани пакети „всичко в едно“

Продават се пакети с тетрадки, моливи, гуми и други с излишни или нискокачествени артикули. Те обикновено излизат по-скъпо, отколкото ако се купят само нужните неща поотделно.

СИТ



Козлодуй помага на своя съгражданин Илия Габеров, организира благотворителна кампания
Откриха новоизградена спортна площадка във видинско село
Започна панаирът в Бяла Слатина
Смокините – сладкият плод с изненадващи ползи за здравето
Първи турнир по художествена гимнастика – „Мечти без граници“ завладява Враца
Плъзнаха джебчии