Интервю Събития

Таня Николова: Ресурсният учител е своеобразен мост между ученика и учебния материал, между семейството и училището, между различията и приемането

  04.09.2025 12:40             
Таня Николова: Ресурсният учител е своеобразен мост  между ученика и учебния материал, между семейството и училището, между различията и приемането

Таня Николова е първият дипломиран ресурсен учител в област Враца и вече 20 години работи в подкрепа на деца със специални образователни потребности. Целият ѝ професионален път е свързан със СУ „Св. св. Кирил и Методий“ –Козлодуй.

Завършила е българска филология в Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“, а по-късно – „Педагогика на деца със специални образователни потребности“ във Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“. Преминала е специализации в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, Тракийския университет, както и множество обучения по национални и международни програми, сред които тези на FICE и UNICEF.

Вярва, че обучението и подкрепата на децата трябва да се развиват непрекъснато и да се съобразяват с потребностите на всяко от тях. През юли 2025 г. е одобрена по програмата на Български дарителски форум „Научи се да даряваш“. Тя е един от основателите на сдружение „Подай ръка – Козлодуй“, създадено с усилията на родители и специалисти,  в подкрепа на младежи със затруднения и техните семейства.

Съвсем скоро предстои откриването на клуб към сдружението.

 

Госпожо Николова, Вие сте ресурсен учител в  Козлодуй от 20 години. Запознайте ни с  децата със специални образователни потребности.

Специалните  образователни потребности може да възникнат при сензорни, физически, множествени увреждания, интелектуални затруднения, езиково-говорни нарушения, разстройство от аутистичния спектър, нарушения на способността за учене, деца с нарушен слух и говор.  Това са деца, които  имат необходимост от по-специални нужди при обучението си.

Какво прави ресурсният учител за  тези ученици?

Ресурсният учител е специалист, който работи в подкрепа на деца със специални образователни потребности, техните учители и семейства. Нашата роля е да изграждаме среда, в която всяко дете да се чувства прието и уверено, а обучението да е съобразено с неговите възможности -  индивидуални образователни програми,  допълнителни занимания за овладяване на учебния материал, работа върху развитието на социални и комуникативни умения, подкрепа на учителите от класа при адаптирането на учебния процес, консултиране и насърчаване на родителите, за да може училище и семейство да вървят заедно в подкрепата на детето. Ресурсният учител е своеобразен мост  между ученика и учебния материал, между семейството и училището, между различията и приемането. Основната цел е не просто усвояването на знания, а изграждането на самостоятелност, увереност и умения, които ще помагат на децата и извън класната стая, в реалния живот.
 

Какво Ви мотивира да се включите в програмата на Български дарителски форум „Научи се да даряваш“?

В  началото на месец  юли  тази година, бях одобрена за участие в програмата на Български дарителски форум „Научи се да даряваш“.  Това е голяма чест и отговорност за мен.

Програмата  може  ли  да  учи  и  нас  възрастните хора?

Да, програмата е насочена към учениците, но учи и нас,  възрастните, че истинската промяна започва с малки, но осъзнати стъпки. Тя показва, че даряването не е само пари, то може да бъде време, внимание, умения или дори споделяне на опит. Всеки може да бъде дарител, когато протегне ръка и направи добро.

Какви  са  дейностите  и целите  на  училището Ви  по тази програма през новата учебна година?

През новата учебна година ще реализираме различни ученически инициативи, чрез които децата ще даряват време, внимание и умения. Ще създаваме проекти, които ще показват, че дори  малките жестове могат да имат голямо значение. Ще учим децата да бъдат  активни граждани, да разпознават нуждите на другите и да търсят решения заедно.

Тази  година училището Ви празнува  40 годишен юбилей.  Какво означава това за Вас и каква е личната  Ви равносметка  за  20  години  работа,  като ресурсен учител, срещайки се с  много детски усмивки и много  родителски тревоги?

Мотивирам учениците и стимулирам личностното им развитие. Тази година е особена за мен – нашето училище става на 40 години, а аз отбелязвам 20 години работа като ресурсен учител. Две десетилетия,  през които съм се срещала с много детски усмивки, но и с много родителски тревоги. Не успяхме да постигнем много , знам, че все още сме длъжници на децата със специални образователни потребности и техните семейства. За мен е удоволствие да се срещам  с толкова  усмихнати, позитивни ученици с грейнали очи за надежда и реализация в живота.  Но и отговорност пред децата и техните родители, които вярват  в мен.

Кой е най-тежкият въпрос, който си задавате  след толкова упорит  труд  с  учениците  със специални образователни потребности?

Най-тежкият въпрос, който си задавам, е „Какво се случва с  учениците,  когато завършат училище?“

А  какви предизвикателства срещат децата със специални образователни потребности и техните семейства след завършване  на училище? Има ли реализирани младежи със специални потребности?

За съжаление, в момента за повечето от тях липсват реални възможности  за  продължаване на развитието, социализация и трудова заетост. Това води до изолация, загуба на умения и тежко емоционално  състояние,  както за младежите, така и за техните близки.

Как  възникна  идеята  за  създаване  на  Сдружение „Подай ръка – Козлодуй“?

Именно от този болезнен въпрос се роди идеята. Събрахме се  родители и специалисти, обединени от една и съща болка и надежда. Така създадохме „Подай ръка – Козлодуй“, за  да осигурим пространство за развитие, подкрепа и социализация на младите хора с увреждания.

Какви са целите на новия клуб, който предстои да откриете?

Скоро ще открием нашия клуб – място, където младите хора с увреждания ще се чувстват приети, ще развиват умения, ще общуват и ще творят. Сградата за клуба ни е щедро предоставена безвъзмездно от семейство Каменови - това е истински пример за дарителство и съпричастност. Всички дейности ще се осъществяват на доброволен принцип от екип от родители, учители и специалисти.

Какви ще са заниманията на младите хора  в клуба?

В клуба ще има занимания по готварство, изработване на сувенири и мартеници, арт и музикални работилници, както и практически умения за самостоятелен живот.

Как  хората  от  Козлодуй и региона могат  да  се  включат  или  да помогнат?

Вярвам, че когато се обединим – училище,  семейства и общност – можем да дадем на тези млади  хора не просто бъдеще, а щастливо бъдеще.  Каня  всеки, който вярва в доброто, да се присъедини към нас – защото промяната започва от един човек, но се случва, когато вървим заедно.

Госпожо Николова,  Вие сте учител с огромно сърце ! Притежавате  спектър от  качества - търпение, спокойствие,  разбиране, а креативност и проявявате  много любов,  за да образовате и подкрепяте уменията на  учениците. Как се научихте на това?

Благодаря. От голямо значение е ресурсният учител да има огромно сърце, да бъде много търпелив и гъвкав, да разбира трудностите на тези деца. Учителят трябва да намери формула  за  индивидуалните потребности на  всеки ученик в образователния процес. И много важно нещо е учениците да получат толерантност и разбиране от децата  в класа и другите в училището. Тези ученици трябва да знаят, че ние много ги обичаме и сме съпричастни с тях.

Румяна  Георгиева



218 деца от ромския квартал „Кошарник“ в Монтана пътуват към градските училища
A1 празнува 30 години с нови тарифни планове за повече свобода и забавление
Обсъждат публично годишния отчет за изпълнението на бюджета на община Козлодуй за 2024 г.
БК "БОТЕВ 2012" Враца набира деца
Състезания, песенен фестивал и концерти са в програмата на панаира в Бяла Слатина
Как фъстъците влияят на рака