В това е категоричен Богомил Николов от неправителствената организация "Активни потребители"
"Пазарната икономика предполага равновесие между търсене и предлагане. Ако в България сме "напрегнати", то е защото като потребители усещаме, че има нещо, което не функционира добре в пазарната ни икономика. И това са всички онези непозволени неконкурентни практики, които се развиват у нас - картели, олигополи, а някъде дори монополи. Само че, вместо да говорим конкретно за тях и вместо години наред да се опитваме да ги ограничаваме, мислим как да ограничим цените, което смятам, че ще ни заведе в задънена улица" - това коментира в студиото на NOVA Богомил Николов от "Активни потребители".
По думите му по-важен е въпросът можем ли свободно да сравняваме цените, така че да избираме информирано, защото големият ни проблем, освен картелите всъщност, е т. нар. информационна асиметрия. "Ние не разполагаме с достатъчно информация, за да вземем информирано решение", подчерта той.
Никиолов даде пример с цената на маслото, която в един магазин може да е 7 лева, а в друг - по-ниска. Но тъй като хората не разполагат с много време да обикалят по всички вериги, збират най-близкото до тях място за пазаруване. "Това може да се избегне и в Турция вече създадоха сайт, в който буквално за 5 минути потребителят може да си направи една пазарска кошница и да сравни едни и същи продукти във възможните магазини и търговци", обясни той.
Богомил Николов е категоричен, че подобно нещо е много по-добро и с много по-добър ефект върху цените на пазара, отколкото административното определяне на цени:
"Промоциите ги виждаме. Веригите правят всичко възможно си ги публикуват. Но те раждат едно друго негативно явление. Даден търговец ви привлича с няколко атрактивни цени. И, когато видите брошурата си казвате, че може да пазарувате изгодно. Но, когато отидете на касата - в количката ви има няколко стоки от промоцията и три пъти повече, които не са от промоцията".
Николов подчерта, че според него конкуренцията може да пребори спекулата. Ако законодателството за конкуренцията се прилага стриктно и имаме конкуренция, и потребителите биват овластени чрез преодоляване на тази липса на информация, това е най-доброто решение, защото то е пазарно. "Защото в крайна сметка, потребителят е най-големият контрольор. Но той е ограничен - първо от липсата на информация, второ от нелоялните практики", добави експертът.
/dariknews.bg