Събития

В област Враца има разработена стратегия за развитие на училищното и предучилищното образование

  28.05.2025 09:30             

  БТА

Област Враца е сред малкото области в страната, в които има разработена стратегия за развитие на училищното и предучилищното образование 2023-2027 година. Може да се каже, че проектите на Министерството на образованието и науката (МОН) по програма „Образование“ имат ясно изразен смисъл и ползи за образователната система на територията на област Враца. Това каза директорът на Регионалното управление на образованието (РУО) – Враца Лорета Колева по време на местната конференция в националния пресклуб на БТА във Враца по проекта „Европа на Балканите: Заедно чрез знание“.

Според Колева за област Враца проектите с европейско финансиране, насочени към осигуряване на равен достъп до предучилищно и училищно образование и приобщаване на деца и ученици от уязвими групи към образователния процес, са изпълнени с голям смисъл и съдържание. Значима част от образователните институции на територията на областта са с концентрация на деца и ученици от уязвими групи - около 30 процента от детските градини и около 60 процента от училищата. Закономерен резултат от тази картина е непълноценното включване на редица деца и ученици в образователния процес и неудовлетворителните им образователни резултати. Възможностите за повлияване върху част от причините са ограничени. Затова е важно фокусът да попадне върху бариерите, които могат да бъдат премахнати, за да се осигури включване и участие на децата и учениците в образователната система. За успеваемостта на това са важни, както ежедневните усилия, така и прилагането на дългосрочна политика, посочи Лорета Колева.

Два от проектите, които се реализират по операции със стратегическо значение и които са с фокус върху деца и ученици от уязвими групи в област Враца по програма „Образование“, са „Успех за теб“ и „Силен старт“.

„Успех за теб“ е с фокус върху насърчаване и разгръщане на потенциала на всички ученици. Крайната цел е трайно приобщаване към училищното образование и подобряване на образователните резултати на учениците. В област Враца по проекта работят 56 от общо 67 училища. Проектът е насочен към няколко специфични групи ученици, тези от уязвими групи, със специални образователни потребности, в риск, с хронични заболявания и ученици с изявени дарби. На следващо място – към родителите на тези ученици, освен това към учители, педагогически специалисти, непедагогически персонал, а също и към специалисти от екипите за подкрепа за личностно развитие, формирани за целенасочена работа с тези ученици. По проекта се реализират пет дейности, поясни директорът на РУО – Враца.

Дейност едно е свързана с обучения на педагогически специалисти и непедагогически персонал. Тя е насочена към повишаване квалификацията на работещите с тези групи ученици. В областта има обучени 30 педагогически специалисти до момента.

Дейност две е насочена към родителите и включва работа с тях, както на деца от уязвими групи. Крайната цел е промяна на нагласите към образованието и формиране на мотивация за активно приобщаване на децата в системата на основното и средното образование. За област Враца има 535 родители, преминали през четири интензивни форми. По тази дейност могат да бъдат назначавани образователни медиатори, социални работници, които са в подкрепа на дейностите с учениците. Имаме 63 образователни медиатори, които работят по проекта и шест социални работници.

Дейност три е насочена към допълнителна подкрепа на ученици със специални образователни потребности, в риск, с хронични заболявания и с изявени дарби. По тази дейност е предвидено осигуряване на специалисти за работа с тези ученици и пряката им работа с тях. За област Враца по проекта са назначени 12 педагогически специалисти, 10 помощници на учителя и реализирани много дейности с учениците. Те се реализират на пакетен принцип, като един пакет обхваща по 10 занятия. За 2024 г. година са направени 515 пакета, а от началото на тази година, до момента 32 пакета за пряка работа с учениците. По тази дейност е предвидена възможност и за закупуване на оборудване или обзавеждане на кабинети за допълнителна подкрепа, за личностно развитие.

Дейност 4 е насочена към провеждане на допълнителни обучения на ученици с образователни дефицити от първи до 12 клас, които са в риск от напускане на образователната система. Фокусът е върху български език и литература, математика, природни науки, но може да бъдат включени и други учебни предмети, по които учениците имат натрупани пропуски. През миналата година са реализирани 5643 пакета. До настоящия момент, през тази учебна година са реализирани близо 3000 пакета.

Дейност пет е насочена към организиране на занимания по интереси, междуучилищни дейности, кариерно ориентиране и консултиране. Близо 500 пакета са организирани за занимания по интереси, в момента се реализират редица междуучилищни дейности, както и такива свързани с кариерното ориентиране и консултиране.

По проект „Силен старт“ получават подкрепа деца и родители в детските градини. Всички 43 детски градини на територията на област Враца работят по него. Той надгражда и допълва „Грижа за ранно детско развитие“, която е реализирана по оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“. По проекта се реализират дейности, които са сходни и аналогични на тези в училищата - допълнителна подкрепа за личностно развитие на деца със специални образователни потребности, в риск, с хронични заболявания и изявени дарби. В детските градини могат да се наемат психолози, логопеди, ресурсни учители. До момента имаме назначени шест педагогически и девет непедагогически работници. На фокус е трайното приобщаване на децата в предучилищно образование, за да се намали броя на отпадналите от образователната система.

От област Враца осем детски градини реализират занимания по интереси и 23 допълнително обучение по български език. Те са предимно в образователните институции, в които има концентрация на деца, за които българския език не е майчин и усвояването му е от определящо значение за пълноценното включване на децата в образователната система. По този проект също има дейности за родителите, предвидени са и обучения на педагогически и непедагогически специалисти, посочи Лорета Колева.

Няма по-благодатна и удовлетворяваща роля от това да откриеш, да подкрепиш и да участваш в развитието на потенциала на децата. Намираме голям смисъл и вдъхновение в това, заяви в заключение директорът на РУО - Враца Лорета Колева.

 

//www.bta.bg/



Почетните граждани на Враца остават същите, извънредната сесия не промени решението
Облагородява се прилежащия архитектурен ансамбъл около паметника на Христо Ботев
Мездра ще вземе участие в XXX Празници на Искърското дефиле
Средно училище „Христо Ботев“ – Враца отбеляза своя патронен празник
Съдът остави в ареста Цветан Банков, обвинен за изчезването на 53-годишния Коци от Долно Белотинци
Кремъл отхвърли идеята за среща на високо равнище между Путин, Зеленски, Тръмп и Ердоган