Събития

18 години след първата копка на Дунав мост 2 той е част от кампанията „Европа в моя регион“

  15.05.2025 08:30             
18 години след първата копка на Дунав мост 2 той е част от кампанията „Европа в моя регион“

На 13 май 2007 година тогавашният  министър-председателят на България Сергей Станишев направи първата копка на строителството на Дунав мост 2. Днес мостът е част от кампанията на Европеския съюз  и Областен информационен център-Видин - "Европа в моя регион", която популяризира знакови проекти за местната общност, съфинансирани от ЕС.

Строителството на моста  Видин-Калафат е на стойност 225,8 млн. евро, от които 70 млн. евро са безвъзмездна помощ по програма ИСПА,  2 млн. евро са безвъзмездна помощ от немската кредитна институция за възстановяване KfW, 18 млн. евро са заем от същата институция,  5 млн. евро е безвъзмездна помощ от Френската агенция за развитие AFD,  70 млн. евро са заем от Европейската инвестиционна банка. Националното съфинансиране е в размер на 60,8 млн. евро.

Протоколът за изграждането на моста е подписан през февруари 2000 година от България и Румъния в Брюксел от Муравей Радев – министър на финансите на Република България, Траян Басеску – министър на транспорта на Република Румъния, Бодо Хомбах – координатор на Пакта за стабилност и Гюнтер Ферхойген – еврокомисар по разширяването. Седем години по-късно е избран изпълнителят – испанската Fomento de Construcciones y Contratas (FCC) Group.

Но историята на втория български мост над река Дунав започва в далечното минало.

Първите проучвания за мост между България и Румъния се правят веднага след Освобождението, като се обсъждат няколко варианта. Резолюцията за изграждането на мост между Видин и Калафат е приета през 1909 година от местните власти във Видин. Те настояват, че това е най-краткият път от Централна Европа до Бяло море и изпращат писмо до Министерския съвет. Заради войните и стопанската криза проектите са замразени, а освен това двете държави не могат да се разберат къде точно да е мостът. Едва в края на 40-те години се обръща сериозно внимание и в началото на 50-те започва строежът на моста при Русе, който е открит официално през 1954 г.

Особено остро в България се усеща нуждата от втори мост над Дунав през 90-те години при ембаргото спрямо бивша Югославия по време на политическата криза и войните на Западните Балкани заради които преминаването през Сърбия става невъзможно.

През 1994 г. се прави проучване за мост Лом – Раст от английската фирма „Сър Александър Гиб“, но се установява, че българският бряг е свлачищен, а румънският – блатист. Затова фирмата предлага моста Видин-Калафат.

Мостът е открит официално през юни 2013 г. Той има две пътни платна, жп линия, пешеходен тротоар и велоалея. По него минава международният влак „Бонония“ между София и Будапеща.

Трафикът по Дунав мост Видин – Калафат е пуснат в 00:00 ч на 15 юни 2013 година.

СИТ



ППМГ – Враца изпрати Випуск 2025
Шофьорите да се движат с повишено внимание по пътя Роман – Кунино, съветват от АПИ
Започна строителството на „Фемили Парк Монтана“
Празничен концерт украси 50-годишния юбилей на детска градина "Слънчице" - Мездра
Ремонтират детска градина „Незабравка“ в Мизия
Откриха мъжа откраднал две телета в Оряхово