Професионална техническа гимназия Н. Й. Вапцаров приключи проект „ПО ПЪТЯ НА ПРОМЯНАТА – УЧИЛИЩЕ В НОВА РЕАЛНОСТ“ и договор № 2021-1-BG01-KA122-SCH-000030636, . Проектът е съфинансиран от програма Еразъм+ на Европейския съюз , Ключова дейност 1 „Образователна мобилност за граждани”, дейност „Мобилност на учители и друг училищен персонал“. По него 8- учители от училището участваха в четири структурирани курсове в различни градове на Европа като, Валенсия, Испания, Флоренция, Италия и Ница, Франция.
Основни цели на проекта бяха:
Да се придобие практическо разбиране как смесеното обучение и дигиталните технологии стимулират ученето и развиват компетентности у учениците.
Да се придобият умения за прилагане на социалните медии в класната стая за ефективното й управление чрез иновативни методологии, мотивация, стратегии за сътрудничество и оценка.
Да се придобият знания и умения за иновативни методи като: "обърната класна стая", учене чрез проекти, обучение чрез решаване на проблеми и казуси, обучение за развиване на креативност .
Едни от основните резултати, вследствие на участието в тези курсове, е подобрен капацитет за осъществяване на устойчиви промени в организацията на учебния процес и за развитие на образователни иновации. Тези промени имат много измерения, но в случая се фокусирахме върху:
- нови възможности за развитие на смесени форми на обучение;
- прилагане на социални медии и развитие на иновативни практики в управлението на реална и дигитална класна стая;
- нови възможности за ефективно интегриране на дигиталните технологиите в процеса на преподаване и учене;
Курсът „ИКТ в класната стая: иновативни инструменти за улесняване на ученето, сътрудничеството и творчеството на учениците“ се проведе в периода 19.09.2022 - 24.09.2022 във Валенсия, Испания. По време на курса участниците участваха в практически дейности, изследващи как да:
Прилагат модели, които подпомагат ефективното прилагане на ИКТ в класната стая;
Да създават и управляват учебно съдържание, като използват различни инструменти, уебсайтове и търсачки;
Да се научат да използват технологиите в целия план на урока за ефикасно и ефективно преподаване.
Курсът „Обучение, базирано на проекти (PBL): Направете ученето на учениците реално и ефективно!“ се проведе в периода 16 януари -21 януари 2023г в гр. Флоренция, Италия.
По време на курса участниците откриха какво е PBL чрез различни вдъхновяващи примери: как вашите собствени теми от учебната програма могат да бъдат включени в PBL.
Научиха, кои инструменти са най-добри за нашите ученици, как ефективно да прилагат в самостоятелната работа, сътрудничество и повечето умения за 21-ви век.
От курса разбраха как PBL може да ви осигури страхотни решения за ползотворни учебни преживявания и придобихме увереност, и ентусиазъм за използване на възможностите, които този метод предлага.
Запознаха се с практически стратегии и инструменти достъпни за нас, за да обучаваме в учениците компетенциите на 21 век.
Курсът „Интегриране на творчеството и иновациите в преподаването“ се проведе в периода 23-28 януари 2023г в гр. Ница, Франция.
След участието в курса, учителите подобриха знанията си за стила на учене на учениците и способността им да проектират обучение по тях;
За разбиране на:
Техники за картографиране, визуално мислене, визуални стратегии за преподаване, креативно мислене;
Приемайте уроци по проектиране, като използвате иновативни методи;
Оценяване на сложни компетенции: учителско партньорско и автоматично оценяване;
Научиха се да търсят, адаптират и манипулират визуални ресурси като начин за разработване на висок клас умения;
Да включват ИКТ инструменти в образованието: викторини и игри, обърната класна стая, платформи за управление, онлайн портфолио.
Курсът: „Решения за управление на класната стая за учители: нови методологии, ефективна мотивация, сътрудничество и стратегии за оценка.“
Участниците в курса научиха повече за управлението на класната стая чрез размисъл, наблюдение на учителя и казуси, които насърчават дискусията и разрешаването на най-често срещаните проблеми в класната стая.
Чрез интерактивни и ангажиращи дейности участниците се научиха как да повишат мотивацията, да установят правила в класната стая, да осигурят ясни инструкции, да наблюдават, да развият разбирателство, да включат работа по двойки и групова работа и да получат съвети за насърчаване на учениците да разсъждават върху собственото си поведение в класната стая.
След реализиране на мобилностите и участието в курсовете , участниците показаха наученото чрез реализиране на 4 урока, като дейности по проекта, които представиха пред колегите си в ПТГ Н.Й. Вапцаров.
Урок: Видео, снимки и игри като инструмент в обучението. Бинарен урок по български език и чужд език по професията (английски език).Представен от Ирма Петрова/ учител по английски език/ и Косена Савова/ учител по БЕЛ/. Целите на урока бяха:
• Споделяне на добри практики от обучителен курс, проведен във Валенсия, Испания на тема: „ИКТ в класната стая: иновативни инструменти за улесняване на ученето, сътрудничеството и творчеството на учениците“.
• Свързване на специфичните знания по професионална подготовка, усвоени от учениците, с учебния материал по български език и чужд език по професията.
•Използване на видеото като инструмент в обучението.
•Използване на игрите в образователния процес.
•Развиване на умението за работа в екип
Урок: Литературно състезание. Вид на урока: Бинарен урок по литература и програмиране. То бе представен от Петя Миронова / учител по програмиране/ и Катина Йотова/учител по БЕЛ/. Целите на урока бяха:
• Споделяне на добри практики от обучителен курс „Обучение, базирано на проекти (PBL): Направете ученето на учениците реално и ефективно!“, проведен във Флоренция, Италия
• Упражняване и затвърждаване на знания по теми от литературата за 11 и 12 класове и знания по програмиране, изучавани в различни предмети от професионалната подготовка на учениците.
• прилагане на някои от основни принципи на проектно-базираното обучение – екипна работа, роли в създадените екипи, междупредметни връзки, учене чрез игра (състезание), задаване на реални проблемни ситуации, създаване на краен продукт.
Урок: Разширителни шини за PC.
Комбиниран урок за иновации и творческо преподаване. Той бе представен от инж. Мариета Цолева и инж. Силвия Стойнева учители в направление компютъра техника и технологии. Цели на урока:
• Споделяне на добри практики от обучителен Ница, Франция на тема: „Интегриране на творчеството и иновациите в преподаването“.
• Урокът цели да упражни и затвърди знания по темата за разширителни шини за PC усвоени по учебния предмет Компютърни архитектури, СПП чрез упражнения и практическо прилагане на знанията.
• Друга цел на урока е да се интегрират основни принципи за насърчаване на самостоятелна работа, прилагане на творчество и иновативни практики в обучение – екипна работа, учене чрез игра (състезание), решаване на практически казуси.
„Урок без думи“. Алтернативни начини на общуване и иновативни техники в обучението. Урокът бе представен от Диана Конецовска и Силвия Атанасова, участници в курсът „ Решения за управление на класната стая за учители: нови методологии, ефективна мотивация, сътрудничество и стратегии за оценка“. Урокът е вид провокация и начин за алтернативно общуване чрез невербален език, мимики и жестове. Заложени са ясни и точни правила за изпълнение на задачите и практическата работа
Цели на урока:
1.Да се дефинират основните аспекти на личностната типология и темперамент.
2. Да се определят особеностите на комуникацията между хората и изследват комуникативните умения чрез невербален език.
3. Да се учат да разбират и приемат различията между хората, начините на поведение при зададени ясни инструкции.
4. Да се изгради чувство на толерантност и приемственост в общуването.
5. Да се създадат умения за вземане на решения и добра екипна работа.
6. Прилагане на творчество и иновативни практики в обучение – екипна работа, учене чрез игра -състезание
7. Решаване на практически казуси
След приключване на проекта участниците се чувстват спокойно, като смесват педагогиката лице в лице и тази от разстояние и дапреработят собствените си планове на уроци, обогатени с нови инструменти и стратегии, което ще повлияе положително на техния трудов опит и професионална ефективност. ИКТ могат да стимулират ученето на учениците и да ни помогнат да станем по-ефективни преподаватели. Новите поколения ученици имат на разположение огромно количество информация и възможности, а днешните учители могат да им помогнат и да ги насочат в положителната експлоатация на мрежата. Чрез интерактивни дейности ще могат да се насърчава учебна среда, ориентирана към учениците и ще може да се „говори” на същия език на новите поколения ученици и да се има по-ясно разбиране за техния свят, чрез засилване на ангажираността и подобряване на комуникацията между ученици и учители. Запознавайки се с общите теории за технологиите и социалните медии учителите ще знаят какво прави една класна стая да работи добре и какво е необходимо, за да се „обърнете“. Те също така ще могат да прилагат по-добре обучението с проекти и задачи и ще имат идеи за ефективно оценяване на ученето и участието на учениците. Управлявайки ефективно класната стая чрез установяване на правила с логически последици, ще могат да „обърнат“ собствените си класни стаи. Учителите ще прилагат практически решения, за насърчаване на учениците да решават проблеми, да участват в съвместни проекти, да формулират сложни въпроси, да дебатират, да обясняват и да размишляват по време на часа да бъдат креативни. Ще подпомагат учениците в справянето с предизвикателствата в ученето чрез работа и ще ги насочват как да използват положително технологиите в собствения си личен живот, за да разберат света и да изразят своите таланти.
Резултатите от реализирането на дейностите по проекта бяха представени на валоризационна конференция, в която участваха учители от ПТГ Н. Й. Вапцаров , родители на ученици от училището и колеги от други училища.