„Категорично заставаме срещу пускането на ТИР-ове по пътя през прохода Петрохан“, заяви областният управител на Монтана Валери Димитров. Той и директорът на областното пътно управление инж. Ивайло Спасов са изпратили отделни писма до МРРБ, в които настояват министерството да не избира пътя през прохода Петрохан като алтернативен маршрут за тежките камиони след затварянето на участъка Мездра – Ребърково.
На 25 октомври министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков се срещна с изпълнителния директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев и директора на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ Бойко Рановски по повод предстоящо затваряне на част от пътя Мездра – Ботевград, в участъка Мездра – Ребърково, за тежкотоварни камиони. Това се налага заради извършване на взривни дейности в участъка, свързани с изграждането на скоростния път Видин - Ботевград. На срещата бе обсъден въпросът за осигуряването на алтернативни маршрути за преминаване на тежкотоварния трафик в района за времето, в което трасето ще бъде затворено.
Според министъра вариантите за обходни маршрути са по второкласния път II-13 през Плевен в посока Монтана или през прохода Петрохан до началото на зимния сезон и през Роман.
„Все още не сме получили нищо официално от МРРБ, знаем това, което е публикувано на страницата на министерството и то ни безпокои. Няма гаранция, че пътя през Петрохан ще издържи на ТИР-овете. Най-критичен е участъкът в Малка Бързия, където през лятото силните дъждове свлякоха земната маса, проходът остана затворен няколко дни, докато възстановим пътя. Сега по този път да преминават 40-тонни камиони е недопустимо. С много усилия се ремонтира и свлачището на пътя Монтана – Берковица при язовир „Чернила“. Отне време и много пари. Този участък също не би издържал тежките камиони. Неслучайно пътят през Петрохан е разрешен за преминаване на автомобили до 12 тона.“, коментира областният управител Валери Димитров.
Второто алтернативно трасе е Монтана – Крапчене – Стубел – Липен – Криводол и след това камионите тръгват през Плевенско и Ловешко. Губернаторът на Монтана е водил разговори с колегите си в трите области и те не смятат този маршрут за добър, тъй като преминава през населените места.
„ТИР-овете не се съобразяват, че минават през селата. Не намаляват скоростта и застрашават живота на хората. Тези алтернативни трасета би трябвало да се обсъждат не само с превозвачите.“, смята Валери Димитров.
В региона се е появил още един сериозен проблем с тежките камиони. След въвеждането на ТОЛ-таксите и по второкласните пътища, тираджиите са открили стария път за Белоградчик и преминават по него.
„Това шосе минава през три малко общини – Чупрене, Чипровци и Георги Дамяново. Пътят върви през селата. Преди години той беше ремонтиран и остана единствената алтернатива за хората, които живеят в района. По него преминават и леките автомобили към Белоградчик, за да си спестят неудобството с ТИР-овете по Е 79. Сега тежките камиони са превзели и това шосе. Областният управител на Видин и аз търсим решение, но не с временна организация на движението, а с постоянна. В момента три области са подложени на истински терор от тежките камиони – Видин, Монтана и Враца, а като се избере алтернативен маршрут заради взривните дейности на Мездра – Ребърково, Плевен и Ловеч стават част от нашата група. На практика целия Северозападен район за планиране е поставен на колене и всеки ден хората от малките населени места рискуват живота си заради преминаващите от там тежки камиони. А шосетата, които не са направени за този тип трафик, се рушат, както стана с пътя Монтана – Видин през Доктор Йосифово. Надявам се държавата добре да обмисли алтернативния маршрут, още повече, че идва зима.“, коментира областния управител на Монтана Валери Димитров.
Повече по темата ще прочетете в следващия брой на "Конкурент" - вестникът на Северозапада