Увеличават се децата и учениците със специални образователни потребности във Враца, научи „Конкурент“. През тази учебна година е имало 337 ученици със СОП разпределени в 21 училища, а в детските градини са 68. Спрямо 2017 година броят на децата и учениците е бил 233 и е нараснал значително.
Според специалистите като причина за това може да се определи осъзнаването на проблема от родителите и търсенето на необходимите специалисти. Групата деца и ученици със специални образователни потребности, които се нуждаят от допълнителна подкрепа за личностно развитие е много разнообразна по своя състав и особености в отделните училища и детски градини. Това изисква много конкретен подход при планиране на необходимите ресурси и напасване на институционалните практики към индивидуализирана грижа, както и гъвкави решения на място и в сътрудничество с другите институции.
От общия брой деца и ученици със СОП 19 са със сензорни увреждания, 14 са с множество увреждания, 52 са децата и учениците с интелектуални затруднения, а 136 са с езиково-говорни нарушения. Голям е броят и на деца със специфични нарушения на способността за учене (дислексия, дисграфия, дискалкулия) – 136, а тези с разстройства от аутистичния спектър са 26.
„За децата и учениците със СОП е необходима приобщаваща училищна среда, която е достъпна, безопасна и приятна за всички членове на училищната общност, цени и уважава уникалните характеристики на всеки свой член, среда в която съществува атмосфера на взаимно приемане, уважение, екипност и принадлежност и всеки член има възможност да реализира и развива потенциала си на ученик, професионалист или родител“, смятат експертите.