Бизнес

Първите индустриални роботи ще се правят във Враца

  08.03.2020 21:02             
Първите индустриални роботи ще се правят във Враца

Първите изцяло български индустриални роботи ще се появят тази година. Цехът за производство на машинните елементи се намира във Враца. 

Преди около 3 години е започнала работата по производство на робота на име "Анимото". Роботите сa колаборативни, защото могат да работят заедно с хора, каза пред Радио „Видин „съоснователят на компанията производител Giga Automata-  Георги Арабаджиев.

"Започнахме да работим в насока универсален робот, представляващ роботизирана ръка, на която може да се монтират различни приставки, за да се адаптира приложението на робота в различни места. По този начин шасито е универсално, целта е да го имаме готово и като дойде запитване, да предложим шасито, плюс малко време за разработване на  приставката на края на робота. Производството е организирано в България, във Враца е организирано производството на машинните елементи. Там имаме фрези, стругове, с които имаме капацитет да произвеждаме в голяма серия част от детайлите. Цехът е на местна почва и работи с местни работници. Такъв тип съвременен колаборативен робот се прави за първи път у нас. Навремето такъв тип роботи са се произвеждали в завод "Берое" Стара Загора, но това е било преди 89-та година. Аз съм инженер, моят съдружник Георги Георгиев е и доктор по роботика. Идеята започна доста прагматично. Почнахме с това да си помогнем на себе си, дълго време се занимавахме с производство на различни решения и машини за индустриална автоматизация. Казахме си: Хайде да видим, коя от тези машини можем да произвеждаме серийно, за да помогнем на най-много хора да автоматизират бизнеса си", разказа Арабаджиев.

Роботът  "Анимото" е универсален и има 6 свободи на движение. Приложението на иновацията може да бъде в почти всички индустрии, в това число и автомобилната, уточни Георги Арабаджиев.

"Там където има обикновено повторяема дейност от страна на операторите. Работа с поточна линия, пакетиране, разпакетиране, сглобяване на изделия, включително и някои високо технологични задачи, като боядисване, заваряване на детайли и др. Характеристиките на робота са товароносимост до 7 кг. Може да пренесе товар до разстояние до един метър, с ъглова скорост до 180 градуса в секунда. Гъвкав и бърз е, спрямо индустриалните роботи нашият робот не отстъпва по нищо. В автомобилната индустрия може да бъде използван, според статистиката в един автомобил 80% от детайлите са с тегло до 5 кг. Това не го ограничава само до тази индустрия, да кажем, имаме запитвания от хранително-вкусовата промишленост, където сладкарски изделия вървят по поточна линия и трябва да бъдат пакетирани в кутия. Приложенията са универсални. Роботът може да работи и с други машини. Вече сме на етап серийно производство и неговото конфигуриране. Разбира се, имаме прототип, той съществува от около 2 години и върху него разработваме целия софтуер и всички експерименти, които има нужда да се правят върху робота."

Това, че роботът може да работи заедно с хора е голям плюс, по този начин работниците в съответните индустрии няма да губят работата си за сметка на иновацията, успокои Георги Арабаджиев.

 

Радио "Видин"



Четирима пациенти във видинската болница със съмнение за Covid-19
ВМРО започна информационна компания в Криводол
Разграбиха тоалетната хартия и храната от магазините и в Сицилия
Най-сетне погребаха първите 2 жертви на коронавируса във Василовци
Мъж се върна от Швеция, но забрави да спази карантината и стана лошо
Гости на рожден ден пребиха рожденика и го пратиха в болница
Анкета

Одобрявате ли извънредното положение заради коронавирус?


Резултати