Събития

10 акта за театър заради нарушения на обществена поръчка

  01.09.2019 15:07             
10 акта за театър заради нарушения на обществена поръчка

Врачанският Драматично-куклен театър е наказан с 10 акта заради множество нарушения на обществена поръчка. Санкциите са за директора Анастас Попдимитров и трима от подчинените му при процедура по купуването на служебен микробус за нуждите на трупата, установи разследване на „Конкурент“.

Информацията беше потвърдена от две места след използването на Закона за достъп до обществена информация – Агенция за държавна финансова инспекция /АДФИ/ и Министерство на културата /МК/.

Проверката е била предизвикана от сигнал до АДФИ, в който са описани нарушения при провеждането на обществена поръчка за купуването на бус в края на 2017 г. За грандиозната издънка съобщи единствен в. „Конкурент“ в брой 247/29 декември 2017 г. Тогава беше описана ситуацията, при която ръководството на театъра отправя покана към потенциални търговци на возила втора употреба чрез местен вестник, който на всичкото отгоре не излиза всеки ден, каквото е изискването в закона. Обявата се появява в изданието, което излиза на 20 декември, а края за събиране на оферти е следващия ден – 21 декември.

Това обаче се оказва най-малкото от множеството нарушения, твърдят и одиторите, проверили документацията. Всъщност АДФИ е констатирала повече от 10 нарушения, но е наложила само толкова, тъй като за останалите няма нормативно разписани правила, пише още в доклада.

От министерството на културата обясниха какво всъщност е свършено в ДКТ – Враца: „АДФИ е извършила финансова инспекция на Драматично – куклен театър – Враца през 2019 г., като е започнала работа на 14.01.2019 г. и е приключила работа на 23.04.2019 г.

Агенцията за държавна финансова инспекция е имала за задача да извърши: Проверка за законосъобразност в областта на обществените поръчки и документална обоснованост на извършените разходи за закупуване на бус през 2017 г. в „Драматично – куклен театър – Враца“, в т.ч. изпълнението на сключения договор и плащанията по него.

Съгласно Доклад № ДИ4 ВР-6/23.04.2019 г. за извършена финансова инспекция на Драматично – куклен театър – Враца  през 2019 г. от Агенцията за държавна финансова инспекция са  установени следните нарушения, а именно:

Нарушения на чл. 188, ал. 1 и ал. 2 от Закона за обществените поръчки (ЗОП) (обн., ДВ, бр. 13 от 16.02.2016 г., в сила от 15.04.2016 г.), и чл. 96, ал. 1, чл. 97, ап. 3, ал. 4 и ал. 5 от Правилника за прилагане на ЗОП (приет с ПМС № 73 от 5.04.2016 г., обн., ДВ, бр. 28 от 8.04.2016 г., в сила от 15.04.2016 г.)“, пише в отговора, изпратен до „Конкурент“ от МК.

Подчинените на министър Боил Банов допълват, че „за нарушенията са съставени десет акта за установяване на административни нарушения (АУАН) на директора на театъра и на членовете на тричленната комисия, назначена от директора на ДКТ-Враца за разглеждане на постъпилите оферти, и не са съставени два АУАН, поради липса на административно-наказателна разпоредба в ЗОП.

Съгласно чл. 141, ал.п 1 от Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки (ППЗОП) за нарушаване разпоредбите на правилника виновните лица и лицата, които са допуснали извършване на нарушение, се наказват по чл. 32 от Закона за административните нарушения и наказания с парична глоба“.

Всъщност какво установи разследването на „Конкурент“, което по-трудно може да бъде разбрано от формулировките на МК?

Обществената поръчка за купуването на бус в театъра, ако изобщо е правена такава, е пример за поредица от грешки, допуснати умишлено или наивно от ръководството на театъра.

Ако на прокуратурата й се занимава, би установила, че платежното към фирмата-доставчик на буса е тръгнало 2 дни преди да бъде обявено, че се събират оферти, т.е. на 18 декември. Ден преди да излезе обявата пък сделката е била изповядана пред нотариус.

Ако имат достатъчно търпение и желание властите ще установят и кога е регистриран микробуса в КАТ – Враца, защото датата на талона му също е преди 20 декември 2017 г. Да не говорим за слуховете, че по същото време е бил регистриран и новия високопроходим автомобил на директора на театъра /за съжаление Законът за достъп до обществена информация се оказа безсилен да накара полицията да разкрие тази тайна пред обществеността – б.р./.

 

Каква санкция отнасят виновните

Твърде витиевато е описан размера на санкцията, която ще бъде наложена на ДКТ – Враца заради 10-те акта за сгазената обществена поръчка. Формулировката е в чл.32 от закона за административните наказания и глобите.

В него пише: Чл. 32. (1) (Изм. - ДВ, бр. 59 от 1992 г., бр. 102 от 1995 г., бр. 11 от 1998 г., изм. - ДВ, бр. 25 от 2002 г.) Който не изпълни или наруши постановление, разпореждане или друг акт, издаден или приет от Министерския съвет, ако деянието не съставлява престъпление, се наказва с глоба от 100 до 2000 лева.

(2) (Нова - ДВ, бр. 24 от 1987 г., изм., бр. 59 от 1992 г., бр. 102 от 1995 г., бр. 11 от 1998 г., доп. - ДВ, бр. 114 от 1999 г., в сила от 31 януари 2000 г., изм. - ДВ, бр. 25 от 2002 г., изм. - ДВ, бр. 61 от 2002 г.) Който не изпълни или наруши акт по ал. 1, свързан със счетоводното, данъчното, митническото, валутното или екологичното законодателство, ако деянието не съставлява престъпление, се наказва с глоба от 400 до 3000 лв.

(3) (Нова - ДВ, бр. 67 от 1999 г., в сила от 27.08.1999 г.) Когато държавен служител при изпълнение на държавната служба не изпълни или наруши задължения, произтичащи от актовете по ал. 1 и 2, се наказва с глоба от 40 до 300 лв.

(4) (Предишна ал. 2, изм. - ДВ, бр. 24 от 1987 г., предишна ал. 3 - ДВ, бр. 67 от 1999 г.) Разпоредбата на предходните алинеи се прилага за нарушенията на онези издадени или утвърдени от Министерския съвет актове, които изрично се позовават на този член.